Zarządzenie nr 5/2016
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu
z dnia 13 maja 2016 roku
w sprawie wprowadzenia „Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu ”
W celu prawidłowej organizacji i porządku w procesie pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu zarządzam co następuje:
§1. Wprowadzam w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Wągrowcu „Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu” stanowiący załącznik Nr 1 do zarządzenia.
§2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 13 maja 2016 r.
§3. Traci moc Zarządzenie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy społecznej w Wągrowcu z dnia 01.04. 2014 roku w przedmiotowej sprawie.
Kierownik
(-) Paulina Meller-Biegańska
Załącznik nr 1
do Zarządzenie nr 5/2016
Kierownika GOPS w Wągrowcu
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W WĄGROWCU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Regulamin organizacyjny jest dokumentem określającym szczegółową organizację i zakres działania działów organizacyjnych oraz zakres działań, uprawnień i obowiązków pracowników w nich zatrudnionych.
ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁANIA
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu realizuje zadnia z zakresu:
1. pomocy społecznej, będące zadaniami własnymi gminy i zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone przepisami prawa oraz zadania wykonywane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub innymi podmiotami;
2. prowadzenia postępowania w sprawach należących do zadań gminy z zakresu wspierania rodziny oraz wydawania w tych sprawach decyzji;
3. organizowania i realizowania prac społecznie użytecznych;
4. obsługi organizacyjno-technicznej zespołu interdyscyplinarnego;
5. realizacji zadań gminy wynikających z ustawy o działalności leczniczej;
6. zgłaszania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i opłacania składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i zdrowotne w przypadkach przewidzianych przepisami prawa;
7. innych zadań i programów pomocowo-osłonowych o charakterze własnym i zleconym.
Ośrodek prowadzi własną księgowość i własne kadry.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA OŚRODKA
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu jest pracodawcą dla osób w nim zatrudnionych.
2. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik, który :
a) organizuje pracą ośrodka,
b) wykonuje wobec pracowników czynności z zakresu prawa pracy,
c) odpowiada za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej,
d) przygotowuje materiały dotyczące rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej,
e) dokonuje oceny problemów społecznych na terenie i przedstawia propozycje ich rozwiązań.
f) wydaje na podstawie upoważnień Wójta Gminy Wągrowiec decyzje administracyjne,
g) wykonuje zadania według właściwości rzeczowej i miejscowej na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał i zarządzeń,
h) wydaje akty prawne w formie przewidzianej prawem w zakresie posiadanych kompetencji.
3. Kierownik kieruje pracą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu przy pomocy głównego księgowego oraz pracownika, który posiada jego pełnomocnictwo i zastępuje go w czasie jego nieobecności.
4. W skład ośrodka wchodzą następujące działy:
Dział Finansowo-Księgowy
Prowadzenie dokumentacji finansowo– księgowej w zakresie świadczeń i utrzymania ośrodka oraz pozostałej działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz pozostałe sprawy związane z gospodarką finansową ośrodka. Analiza potrzeb i opracowywanie projektu planu finansowego. Nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem budżetu. Sporządzanie sprawozdań budżetowych.
Dział Pomocy Społecznej
W skład Działu Pomocy Społecznej wchodzą następujące sekcje:
Sekcja Pracy Socjalnej
Wykonuje zadania zgodnie z ustawą o pomocy społecznej oraz realizuje zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych. W celu prawidłowego rozpoznania i ustalania potrzeb oraz nadzoru ustala się cztery Rejony Pracy Socjalnej, które zostały wprowadzone Zarządzeniem Kierownika.
Przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest obowiązany:
1. kierować się zasadami etyki zawodowej;
2. kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia;
3. przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę;
4. udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy;
5. zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, a także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny;
6. podnosić kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.
Sekcja Pracy Socjalnej zajmuje się obsługą Zespołu Interdyscyplinarnego Gminy Wągrowiec.
Sekcja Usług Opiekuńczych
Zajmuje się świadczeniem usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Obowiązki opiekunek ustala się indywidualnie w zależności od rodzaju usług. Usługi świadczone są w miejscu zamieszkania osoby wymagającej pomocy w tym zakresie.
Sekcja Wspierania Rodziny
Wykonuje zadania własne gminy wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zstępczej. Asystent rodziny wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1. zapewnienia wsparcia rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu swoich funkcji;
2. analizowania sytuacji rodzin będących w kryzysie;
3. przeciwdziałania marginalizacji i degradacji społecznej rodziny;
4. pomocy i opieki wychowania dzieci oraz pomocy w prowadzeniu gospodarstwa domowego;
5. wydawania opinii o rodzinie i jej członkach na wniosek sądu lub innych uprawnionych organów;
6. opracowywania i realizacji indywidualnych planów pomocy rodzinie we współpracy z członkami rodziny oraz pracownikiem socjalnym;
7. wspierania aktywności społecznej rodzin;
8. podejmowania działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
9. dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny;
10. monitorowania funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną.
Dział Realizacji Pomocy
Zajmuje się opracowywaniem podjętych decyzji przyznających lub odmawiających przyznania świadczeń pomocy społecznej oraz sporządza dokumentację do wypłaty świadczeń. Prowadzi dokumentację dotyczącą ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego oraz prac społecznie użytecznych. Dokonuje bieżącej realizacji świadczeń. Ustala potrzeby finansowe w zakresie pomocy społecznej. Sporządza sprawozdania z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i GUS.
Prowadzi ewidencję środków trwałych w uzgodnieniu z Działem Finansowo-Księgowym. Prowadzi kasę Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu. Realizuje zadania wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych w sprawie ustalenia Polityki Bezpieczeństwa i Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych.
Do wspólnych zadań działów należy w szczególności:
1. kompetentna i sprawna obsługa klientów;
2. ochrona danych osobowych;
3. współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej oraz podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych;
4. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
5. stosowanie instrukcji kancelaryjnej;
6. prowadzenie archiwizacji dokumentów;
7. stosowanie aktualnie obowiązujących przepisów prawnych;
8. ponoszenie odpowiedzialności za powierzone zadania zapisane w Karcie Stanowiska Pracy oraz wykonaną pracę;
9. współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w toku realizacji zadań;
ROZDZIAŁ IV
ZASADY WYNAGRADZANIA
1. Zasady wynagradzania pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu określają przepisy w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych, kodeks pracy oraz ustawa o pomocy społecznej.
2. Kierownik Zarządzeniem wprowadza Regulamin Wynagradzania Pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu.
3. Wynagrodzenie płatne jest raz w miesiącu najpóźniej do ostatniego dnia danego miesiąca. Forma płatności zostaje wskazana przez pracownika.
ROZDZIAŁ V
ZASADY ORGANIZACJI, PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA
I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
1. Indywidualne sprawy klientów załatwiane są w terminach określonych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego oraz przepisach szczegółowych.
2. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw klientów ponoszą pracownicy bezpośrednio załatwiający sprawę.
3. Ogólne zasady postępowania w sprawach klientów określa Kodeks Postępowania Administracyjnego, Instrukcja Kancelaryjna oraz inne przepisy szczegółowe.
4. W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Wągrowcu znajduje się rejestr skarg i wniosków.
5. Kierownik Ośrodka przyjmuje w sprawach skarg i wniosków w godzinach pracy.
Po otrzymaniu skargi lub wniosku wszczyna się postępowanie w sprawie, zmierzając do wyjaśnienia wszystkich istotnych okoliczności, załatwia skargę oraz przygotowuje odpowiedź, której kopię dołącza się do rejestru skarg.
6. W czasie nieobecności Kierownika decyzje w zakresie świadczeń przyznawanych przez
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu wydaje i podpisuje pracownik
Ośrodka upoważniony przez Wójta, na wniosek Kierownika.
7. Pracownicy socjalni z Rejonów Pracy Socjalnej przyjmują klientów w poniedziałki w godz. 800 do 1000 oraz od 15 00 do 1600 , a od wtorku do piątku od 730 do 1000 oraz w godz. od 1430 do 1530. W pozostałych godzinach wykonują pracę w terenie.
8. Opiekunki zatrudnione przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu świadczą pracę w formie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania osoby wymagającej opieki.
9. Asystenci rodziny zatrudnieni w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Wągrowcu wykonują swoje obowiązki w przydzielonych rodzinach w systemie zadaniowego czasu pracy.
ROZDZIAŁ VI
PORZĄDEK I ORGANIZACJA PRACY
1. Czas pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu : poniedziałek od godz. 800 do 1600, a od wtorku do piątku od godz. od 730 do 1530
2. Pracownicy potwierdzają przybycie do pracy własnoręcznym podpisem na listach obecności.
3. Listy obecności kontroluje Kierownik Ośrodka, a w okresie jego nieobecności pracownik posiadający jego pełnomocnictwo.
4. W zakładzie pracy obowiązuje zasada podporządkowania się poleceniom wydanym przez Kierownika.
5. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu działa w oparciu o następujące zasady:
a) praworządności;
b) etyki pracy;
c) racjonalnego gospodarowania zasobami;
d) jednoosobowego kierownictwa;
e) planowania pracy;
f) kontroli wewnętrznej;
g) podziału zadań;
h) wzajemnego współdziałania.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY PODPISYWANIA PISM
1. Kierownik podpisuje:
a) zarządzenia, regulaminy i ogólniki wewnętrzne,
b) pisma związane z reprezentowaniem Ośrodka na zewnątrz,
c) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Ośrodka,
d) dokumentację związaną z realizacją projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
e) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w imieniu kierownika,
f) inne pisma jeśli ich podpisywanie Kierownik zastrzegł dla siebie.
2. Kierownik podpisuje pisma i dokumenty zgodnie z zakresem swojego działania oraz decyzje administracyjne zgodnie z udzielonymi upoważnieniami.
3. Pracownicy przygotowujący decyzje administracyjne przedkładane Kierownikowi umieszczają swoje inicjały na końcu tekstu z lewej strony.
4. Dokument przedstawiony do podpisu Kierownikowi na końcu tekstu z lewej strony opatrzony jest podpisem pracownika przygotowującego dokument.
5. W celu sprawnego przebiegu sprawy i uzyskania pełnej dokumentacji pracownicy podpisują wnioski o udostępnienie danych osobowych zgodnie z art.105 ustawy o pomocy społecznej oraz art. 23 ustawy o ochronie danych osobowych.
Rozdział VIII
ZASADY KORESPONDENCJI
1. Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Gminny Ośrodku Pomocy Społecznej w Wągrowcu określa Instrukcja Kancelaryjna.
2. W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Wągrowcu prowadzony jest jeden rejestr rachunków, faktur i not księgowych.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Zakresy obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników zawierają Karty Stanowiska Pracy.
2. Dopuszczalne jest przydzielanie w zakresie czynności pracowników obowiązków, które wykraczają poza zakres pracy, bądź stanowiska pracy, a wynikają z kompetencji i zadań ośrodka.
3. Na czas nieobecności w pracy pracownika wyznaczana jest osoba zastępująca pracownika.
4. Sprawy nieuregulowane regulaminem a dotyczące funkcjonowania ośrodka ustala Kierownik zarządzeniami stosownie do obowiązujących przepisów wyższego rzędu.
5. Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.
Kierownik
(-) Paulina Meller-Biegańska
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Barbara Koczorowska |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Barbara Koczorowska |
Data wprowadzenia: | 2016-07-25 14:36:24 |
Opublikował: | Barbara Koczorowska |
Data publikacji: | 2016-07-25 14:39:49 |
Ostatnia zmiana: | 2016-07-25 14:42:12 |
Ilość wyświetleń: | 431 |