Sprawozdanie

 z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu

za 2017 rok.

 

I. Najważniejsze akty prawne regulujące działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu w 2017 r.:

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769, ze zm.),

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1390),

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 697, ze zm.),

Uchwała nr 221 Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 (M. P. z 2015 r., poz. 821 ze zm.),

Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. z 2005 r. nr 189, poz. 1598 ze zm.),

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Wągrowiec w latach 2014-2020, przyjęta Uchwałą nr LIII/448/2014 Rady Gminy Wągrowiec z dnia 2 września 2014 r.

Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy na lata 2016-2020, przyjęty Uchwałą nr XIV/115/2015 roku Rady Gminy Wągrowiec z dnia 19 października 2015 r.,

Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Wągrowiec na lata 2016-2018, przyjęty Uchwałą nr XIV/114/2015 Rady Gminy Wągrowiec z dnia 19 października 2015 r.

II. Struktura kadrowa w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Wągrowcu
Utworzenie i utrzymywanie Ośrodka Pomocy Społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników jest zadaniem obowiązkowym gminy, wynikającym z art. 17 ust. 18 ustawy o pomocy społecznej. W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Wągrowcu, w roku sprawozdawczym zatrudnionych było 10 pracowników ( 9,25 etatu) w tym: kierownik, 5 pracowników socjalnych (z tego 4 pracowników socjalnych świadczących pracę w terenie), 1 opiekunka na 0,75 et., 1 główny księgowy na 0,5 et. i 2 asystentów rodzin. Ponadto na podstawie umowy zlecenia zatrudniamy sprzątaczkę, opiekunki nad chorym w domu, osoby świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz asystentów osobistych osób z niepełnosprawnością.

Do realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej, tutejszy ośrodek zatrudnia pracowników socjalnych. Zgodnie z art. 110 ust. 11 wspomnianej ustawy ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik na 2 tys. mieszkańców lub proporcjonalnie do liczby rodzin i osób samotnie gospodarujących, objętych pracą socjalną w stosunku jeden pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na nie więcej niż 50 rodzin i osób samotnie gospodarujących.

III. Realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu jest jednostką organizacyjną powołaną do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej, mających na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

Zadaniem pomocy społecznej jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia ich niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu z powodu trudnej sytuacji życiowej w 2017 roku skorzystało ogółem 247 rodzin, a liczba osób w tych rodzinach wyniosła 672. Liczba rodzin korzystających z pomocy społecznej systematycznie spadała porównywalnie z latami ubiegłymi (w 2016 roku korzystało 257 rodzin/ 682 osoby w tych rodzinach, w 2015 roku korzystały 272 rodziny/806 osób w tych rodzinach)

 

IV. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu realizuje zadania zlecone i zadania własne gminy.

 

ZADANIA  ZLECONE

 

ROZDZIAŁ 85228

Ośrodek pomocy społecznej realizuje specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.

Pomocą tą zostało objętych czworo dzieci. Usługi realizowane były w oparciu o zawarte umowy zlecenia oraz umowy na świadczenie usług z osobami prowadzącymi własną działalność gospodarczą.

 

Plan w rozdziale 85228  wynoszący 84.000,00 zł  został wykonany w wysokości 76.763,12 zł tj. w 91,38%

ZADANIA   WŁASNE

 

ROZDZIAŁ 85195

W rozdziale 85195 § 4300

W rozdziale tym zabezpieczono środki na realizację zadań gminy wynikających z ustawy o działalności leczniczej. Gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania, a w przypadku niemożności ustalenia miejsca zamieszkania właściwa ze względu na ostatnie miejsce pobytu pacjenta pokrywa koszty transportu sanitarnego pacjenta małoletniego lub osoby niezdolnej do samodzielnej egzystencji do miejsca pobytu, jeżeli przedstawiciel ustawowy pacjenta albo osoba, na której w stosunku do pacjenta ciąży ustawowy obowiązek alimentacyjny, nie odbiera pacjenta w wyznaczonym terminie. W 2017 roku nie zaistniała potrzeba wydatkowania tych środków.

Plan wynosił 2.000,00 zł , wykonanie  0%

 

OGÓŁEM  PLAN   W   DZIALE   851  REALIZOWANY  PRZEZ   GOPS  WĄGROWIEC  WYNOSI  2.000,00 zł ZOSTAŁ WYKONANY W 0 %.

 

 

ROZDZIAŁ 85202

W rozdziale 85202 § 4330

Do  domów pomocy społecznej kierowane są osoby wymagające całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, nie mogące samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, a którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania.

GOPS Wągrowiec poniósł odpłatność za pobyt  13 osób w domach pomocy społecznej.

Osoby te przebywały w  domach pomocy społecznej odpowiedniego typu w tym:

- Dom Pomocy Społecznej w Srebrnej Górze    -7 osób

- Dom Pomocy Społecznej w Trzciance             -1 osoba

- Dom Pomocy Społecznej w Strzałkowie          -1 osoba

- Dom Pomocy Społecznej we Wrześni              -1 osoba

- Dom Pomocy Społecznej w Wieleniu               -1 osoba

- Dom Pomocy Społecznej w Chwałkowie         - 1 osoba

- Dom Pomocy Społecznej w Pile                         - 1 osoba

Plan wynoszący 312.340,00 zł - został wykonany w  wysokości  303.150,93 zł tj. w 97,06%.

 

ROZDZIAŁ 85205

W rozdziale 85205 § 4210

Zakupiono materiały biurowe do obsługi Zespołu Interdyscyplinarnego Gminy Wągrowiec za kwotę 199,36 zł.

 

W rozdziale 85205 § 4300

Pokryto koszty opłat pocztowych w związku z obsługą Zespołu Interdyscyplinarnego Gminy Wągrowiec na kwotę 796,40 zł

W paragrafie tym zabezpieczono również środki na udzielenie pomocy rodzinom dotkniętym problemem przemocy w rodzinie. W 2017 roku nie zaistniała konieczność udzielenia  pomocy  w formie pokrycia kosztów zakwaterowania dla rodzin dotkniętych przemocą.

Plan w rozdziale 85205 wynoszący 4.800,00 zł  został wykonany w wysokości 995,76 zł tj. w 20,75%.

 

ROZDZIAŁ 85213

W rozdziale 85213 § 4130

Opłacono składki na ubezpieczenie zdrowotne dla 40 osób pobierających zasiłki stałe na łączną kwotę 15.990,78 zł, całkowicie w ramach przyznanej na ten cel dotacji.

Plan wynoszący 16.380,00 zł został wykonany w 97,62%

 

ROZDZIAŁ 85214

W rozdziale 85214 § 3110 udzielono pomocy:

- zasiłki celowe, celowe specjalne dla 163 osób na zakup: żywności, opału, odzieży, obuwia, leków, przyborów szkolnych, potrzeby bieżące i niezbędne remonty wydatkowano  kwotę  139.556,09 zł,

- udzielono pomocy rzeczowej 109 osobom- wydatkowano kwotę 54.675,96 zł

- pokryto koszty schronienia  dla 2 osób  bezdomnych na kwotę 15.222,20 zł,

- zasiłek celowy na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzeń losowych dla 1 rodziny na kwotę 447,24 zł,

- zasiłki okresowe dla 34 osób na kwotę 44.062,91 zł (w ramach dotacji- 36.964,40 zł i  środków własnych  7.098,51 zł)

Plan  wynoszący  257.475,60 zł został wykonany w wysokości 253.964,40 zł  tj. 98,64 %. 

 

W rozdziale 85214 §  4300

W paragrafie tym zabezpieczono środki na  opłacenie sprawienia pogrzebu dla osób  nie posiadających  uprawnień do otrzymania zasiłku pogrzebowego. W 2017 roku nie zaistniała potrzeba wydatkowania środków na ten cel.

Plan wynoszący 5.000 ,00 zł - wykonano w 0,00 %

 

Łącznie plan w rozdziale 85214 wynoszący 262.475,60 zł  został wykonany w wysokości 253.964,40 zł,  tj.  w 96,76 %

 

ROZDZIAŁ  85216

W rozdziale 85216 § 3110

Zasiłek stały przyznawany jest osobom  całkowicie niezdolnym do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności, których dochód własny jak również dochód na osobę w rodzinie nie przekracza ustawowo określonego kryterium.

Wypłacono zasiłki stałe dla 49 osób na łączną kwotę 201.702,88 zł, z tego w ramach przyznanej dotacji 199.500.00 zł  a ze środków własnych  2.202,88 zł

Plan wynoszący  235.230,00 zł  został wykonany w 85,75%

 

ROZDZIAŁ 85219 – utrzymanie Ośrodka

Utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu  finansowane było ze środków własnych gminy oraz dotacji celowej na dofinansowanie zadań własnych gminy  i  wyniosło 494.285,78 zł (środki własne – 436.875,28 zł, dotacja – 57.410,50 zł), z tego na wynagrodzenia i pochodne wydatkowano 427.723,85 zł  a na wydatki rzeczowe 66.561,93 zł.

W ramach środków własnych  uwzględniony jest  również  koszt zatrudnienia na umowę o pracę i umowę zlecenia opiekunek nad chorymi w domach oraz umowę zlecenia i umowę na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych nad niepełnosprawnymi dziećmi na łączną kwotę 47.451,55 zł.

Łączny plan w rozdziale  85219 wynoszący 622.195,00 zł  został wykonany w 79,44%

 

ROZDZIAŁ  85230

W rozdziale 85230 § 3110

Dożywianie dzieci w szkołach realizowane było w ramach programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w następujących placówkach:

·        Gimnazjum nr 1 Gminy Wągrowiec/ Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej

·        Zespół Szkół w Żelicach/ Szkoła Podstawowa w Żelicach

·        Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wiatrowie

·        Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łeknie

·        Szkoła Podstawowa Pawłowo Żońskie

·        Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Wągrowcu

·        Szkoła Podstawowa Niemczyn

·        Przedszkole Nr 3 w Wągrowcu

·        Szkoła Podstawowa w Budzyniu

·        Szkoła Podstawowa Nr 2 w Wągrowcu

Ponadto w ramach programu dożywiano 2 osoby dorosłe.

Z pomocy tej w formie posiłków na podstawie wydanych decyzji skorzystało 90 osób z 50 rodzin.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy uczeń albo dziecko wyraża chęć zjedzenia posiłku, odpowiednio dyrektor szkoły lub przedszkola informuje ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania ucznia lub dziecka o potrzebie udziela pomocy w formie posiłku – tą formą pomocy objętych zostało 2 dzieci ( pomoc ta nie wymaga ustalenia sytuacji rodziny w drodze wywiadu środowiskowego, a liczba dzieci, którym udzielono tej pomocy nie może przekroczyć 20% liczby uczniów i dzieci dożywianych w szkołach i przedszkolach na terenie gminy w poprzednim miesiącu kalendarzowym).

Udzielono pomocy w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności 31 rodzinom oraz pomocy rzeczowej 2 rodzinom.

Łącznie na realizację programu wydatkowano kwotę 103.000,00 zł  (z tego 41.200,00 zł środki  własne gminy, 61.800,00 zł dotacja celowa).

Plan wynoszący 103.000,00 zł został wykonany  w 100,00%.

 

ROZDZIAŁ  85295

W rozdziale 85295 § 3020

Zakupiono  środki higieny osobistej i wodę mineralną oraz wypłacono ekwiwalent za używanie i pranie własnej odzieży roboczej osobom wykonującym prace społecznie użyteczne za kwotę  315,06 zł

Plan wynoszący  1.000,00  zł - został wykonany w  31,51%.

 

W rozdziale 85295 § 3110

W ramach pozostałej działalności realizowano prace społecznie użyteczne, które spełniają rolę pomocową. Stwarzają warunki powrotu na rynek pracy osobom długotrwale bezrobotnym, korzystającym z uwagi na trudną sytuację materialną ze świadczeń pomocy społecznej. Osoby wykonujące prace społecznie użyteczne uzyskują dochody własnym staraniem, przy wykorzystaniu swoich uprawnień i możliwości.

Osoby kierowane do prac społecznie użytecznych uczestniczą w tych pracach w wymiarze nie przekraczającym 10 godzin tygodniowo, zachowując status osoby bezrobotnej, co ma duży wpływ na uprawnienia tych osób oraz charakter prac. Prace społecznie użyteczne nie są rozumiane jako stosunek prawa pracy, ani też jako inna praca zarobkowa w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. wykonywania prac w oparciu o umowy cywilnoprawne). Oznacza to, że z osobą skierowaną do prac społecznie użytecznych nie zawiera się żadnej umowy. Za wykonywanie prac społecznie użytecznych wypłacano świadczenie w wysokości  8,10 zł/godz.

W przypadku odmowy przyjęcia propozycji prac społecznie użytecznych stworzone zostały prawne możliwości działań polegające na wykreśleniu z rejestru osób bezrobotnych oraz ograniczeniu bądź cofnięciu uprawnień do świadczeń z pomocy społecznej.

W 2017  roku do prac społecznie użytecznych skierowanych zostało 17 osób, w tym 4 osoby w ramach Regionalnego Programu „RAZEM SKUTECZNIEJ”. W okresie od kwietnia do października osoby te wypracowały łącznie 1.846 godzin. Wypłacono im świadczenia za wykonane prace w łącznej kwocie 14.952,60 zł. Refundacja z Powiatowego Urzędu Pracy wynosiła 8.728,56 zł, z ze środków własnych wydatkowano na ten cel kwotę 6.224,04 zł

Plan wynoszący 7.240,00 zł został wykonany  w 85,97%.

 

W rozdziale 85295 § 4210

W związku z udziałem przedstawicieli Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu w spotkaniach świątecznych zorganizowanych w Środowiskowym Domu Samopomocy, Warsztatach Terapii Zajęciowej, Spółdzielni Socjalnej „Wspólny Sukces”, organizowanym Dniu Dziecka w Runowie, obsługą Zespołu Interdyscyplinarnego Gminy Wągrowiec oraz wizytą u naszych mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej w Srebrnej Górze zakupiono słodycze i poczęstunek dla uczestników spotkań. Zakupiono paczki świąteczne dla 60 rodzin z dziećmi oraz dla 15 osób starszych, samotnych lub niepełnosprawnych. Zakupiono również worki na śmieci dla osób wykonujących prace społecznie użyteczne.

Plan wynoszący 10.650,00 zł  został wykonany w wysokości 7.781,85zł, tj. w 73,07%

 

W rozdziale 85295 § 4300

W paragrafie tym zabezpieczone były środki na usługę psychologa, prawnika lub innego specjalisty. W 2017 roku nie zaistniała konieczność skorzystania z usług tych specjalistów.

Plan wynoszący 2.000,00 zł – wykonano w 0 %

Łącznie w rozdziale  85295 plan wynoszący 20.890,00 zł  został wykonany w wysokości  14.320,95 zł - tj. w 68,55%

 

OGÓŁEM  PLAN   W   DZIALE   852  REALIZOWANY  PRZEZ  GOPS  W  RAMACH ZADAŃ  WŁASNYCH  GMINY  WYNOSZĄCY 1.577.310,60 zł ZOSTAŁ WYKONANY W  WYSOKOŚCI  1.387.411,48 zł - tj. 87,96%

 

ROZDZIAŁ 85395

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przystąpił do realizacji Projektu partnerskiego pt. „Projekt poprawiający dostęp do usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, usług opiekuńczych i asystenckich w powiecie wągrowieckim”, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. Projekt realizowany jest w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 7. Włączenie społeczne, Działanie 7.2. Usługi społeczne i zdrowotne Poddziałanie 7.2.1. Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne. Partnerem wiodącym jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wągrowcu. Wartość projektu na lata 2017-2018 w części realizowanej przez nasz ośrodek wynosi 315.224,00 zł, z tego dofinansowanie w kwocie 299.462,80 zł a udział własny 15.761,20 zł.

W ramach projektu w 2017 roku realizowano następujące zadania:

- wdrożenie usług asystenckich

Przeprowadzono szkolenie dla 4 osób wyrażających gotowość świadczenia usług asystenckich, po którym nabyły one kwalifikacje oraz zdobyły certyfikat uprawniający do świadczenia tych usług. Koszt szkolenia 10.420,00 zł

- usługi asystenckie dla osób niepełnosprawnych,

W okresie od lipca 2017 roku zatrudniono na podstawie umowy zlecenia 4 asystentów osobistych osób z niepełnosprawnością w wymiarze po 120 godzin miesięcznie. Na wynagrodzenia oraz pochodne poniesiono wydatek w kwocie 43.780,68 zł.

W październiku zrealizowano usługę szkoleniowo-rehabilitacyjną w formie wyjazdowej, w której udział wzięły osoby niepełnosprawne objęte usługami asystenckimi, opiekunowie faktyczni osób niesamodzielnych oraz asystenci osobiści osób z niepełnosprawnością. W okresie pięciodniowego pobytu w Ośrodku Hipnoterapii i Rehabilitacji dla Dzieci Niepełnosprawnych w Stobnie odbywały się zajęcia z psychologiem i pedagogiem, warsztaty zdobywania  kompetencji społecznych, kurs udzielania pierwszej pomocy, indywidualne spotkania z psychologiem, zabiegi rehabilitantem i fizjoterapeutą. Uczestnikom wyjazdu zapewniono dowóz, zakwaterowanie i wyżywienie. Koszt usługi 48.850,00 zł

Został również zakupiony sprzęt rehabilitacyjny, pomocniczy za kwotę 1.015,00 zł, który na podstawie umowy użyczenia udostępniono niepełnosprawnym uczestnikom projektu.

- zaangażowanie pracowników socjalnych w pracę z uczestnikami projektu,

Pracownicy socjalni uczestniczyli w rekrutacji osób do projektu, przeprowadzali wywiady środowiskowe, zawierali kontrakty socjalne, utrzymywali stały kontakt z uczestnikami projektu i ich opiekunami faktycznymi oraz asystentami osobistymi. Przez cały czas świadczyli pracę socjalną w tych środowiskach. Pracownikom tym w związku ze zwiększonym zakresem obowiązków zostały przyznane dodatki specjalne do wynagrodzenia. Na realizację tego zadania wydatkowano kwotę 5.157,30 zł

 

 

- wsparcie finansowe uczestników projektu przez GOPS

Uczestnikom projektu w ramach wkładu własnego do projektu (5% od wartości całego projektu) wypłacono wsparcie finansowe na zaspokojenie podstawowych potrzeb w wys. 6.500,00 zł

W ramach kosztów pośrednich, stanowiących 15% od kosztów bezpośrednich dokonano refundacji dodatków specjalnych wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla kierownika, księgowego oraz koordynatora projektu,  refundacji kosztów przesyłek listowych, rozmów telefonicznych, delegacji służbowej związanych z realizacją projektu na łączną kwotę 17.358,45 zł.

OGÓŁEM  PLAN   W   DZIALE   853  REALIZOWANY  PRZEZ   GOPS   WYNOSZĄCY 156.062,36 zł ZOSTAŁ WYKONANY W  WYSOKOŚCI  133.081.43 zł - tj. 85,27%

 

ROZDZIAŁ 85504

Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zatrudniano nadal dwóch asystentów rodziny na umowę o pracę w systemie pracy zadaniowej.

Asystenci rodziny pracowali z 31 rodzinami przeżywającymi trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Całkowity koszt utrzymania asystentów rodzin ( wynagrodzenia, pochodne oraz pozostałe wydatki związane z zatrudnieniem) wyniósł  118.061,07 zł (z tego: udział własny- 71.028,93 zł, dotacja celowa – 15.520,61 zł, Fundusz Pracy – 31.511,53 zł)

W ramach „Resortowego Programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na rok 2017 – asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej” przyznane zostało nam dofinansowanie  w łącznej wysokości 47.032,14 zł, z tego jako środki z Funduszu Pracy w kwocie 31.511,53 zł (ujmowane jako refundacja wydatków) i dotacja celowa w kwocie 15.520,61 zł.

W ramach zadania wynikającego z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Wągrowiec na lata 2016-2018 w dniach 13 i 27 października 2017 roku w siedzibie ośrodka zostały zorganizowane indywidualne spotkania z psychologiem, które miały na celu szeroko rozumianą edukację i trening w zakresie opieki, wychowania dzieci, przezwyciężania sytuacji kryzysowych oraz umiejętności wzmacniania więzi rodzinnych. Poniesiony został  w związku z tym wydatek w wys. 1.000,00 zł

Plan w rozdziale 85504 wynoszący 124.458,61 zł został wykonany w wysokości 87.549,54zł tj. w  70,34%.

 

ROZDZIAŁ 85508

W rozdziale 85508 § 4330

Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej  poniesiono wydatki w wysokości 10%, 30% i 50% na opiekę i wychowanie 4 dzieci z terenu gminy Wągrowiec umieszczonych w pieczy zastępczej. Wydatkowano na ten cel kwotę 11.078,02 zł.

Plan wynoszący 24.466,00 zł  został wykonany w 45,28%.

 

OGÓŁEM  PLAN   W   DZIALE   855  REALIZOWANY  PRZEZ   GOPS   WYNOSZĄCY 148.924,61 zł ZOSTAŁ WYKONANY W  WYSOKOŚCI  98.627,56 zł - tj. 66,23 %

 

 

CAŁKOWITY PLAN BUDŻETOWY GOPS WĄGROWIEC NA 2017 ROK WYNOSZĄCY 1.968.297,57 zł ZOSTAŁ WYKONANY W WYSOKOŚCI  1.695.883,59 zł - tj. 86,16 %

 

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu w okresie sprawozdawczym realizował także dodatkowe,  poniżej opisane zadania:

Od miesiąca maja 2017 roku realizował projekt socjalny "Drób - korzyści i możliwości". Szesnaście rodzin z terenu Gminy Wągrowiec, korzystających z pomocy społecznej otrzymało od sponsora Firmy AB OVO Grzegorz Trytt w Wągrowcu pisklęta (10 sztuk brojlerów, 10 sztuk niosek). Ponadto Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu zakupił i wydał  po 4 worki paszy dla każdej z rodzin w celu wychowu piskląt. Projekt ten pozwalał na wykorzystanie własnych możliwości i zasobów w celu przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej, w której rodziny się aktualnie znalazły. Projekt prowadzony był w oparciu o kontrakt socjalny.

Od czerwca do listopada 2017 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu wspólnie z Powiatowym Urzędem Pracy w Wągrowcu realizował program regionalny "RAZEM SKUTECZNIEJ". Dziewięć osób bezrobotnych, będących wspólnymi klientami ośrodka i urzędu zostało zakwalifikowanych do projektu. Narzędziami aktywizującymi w projekcie były roboty publiczne- 4 osoby, prace społecznie użyteczne- 4 osoby, staż u pracodawcy- 1 osoba oraz doposażenie stanowiska pracy w celu uruchomienia własnej działalności – 1 osoba.  Program realizowany był w oparciu o kontrakty socjalne.  Głównym założeniem programu było wywołanie takiej zmiany w postawie i zachowaniu wspólnego klienta, aby chciał on zmienić swoje dotychczasowe życie.

W okresie od kwietnia do października 2017 roku dodatkowo 13 osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej wykonywało prace społecznie użyteczne na terenie Gminy Wągrowiec.  Prace społecznie użyteczne stanowią integralną część aktywizacji społeczno - zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Od maja 2017 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu realizował działania w ramach projektu partnerskiego z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wągrowcu oraz Fundacją Aktywności Lokalnej w Puszczykowie. Projekt realizowany był ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałania 7.2.1 Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne.

W miesiącach maj i czerwiec przeprowadzono szkolenie z zakresu "Asystent osobisty osób z niepełnosprawnością". Cztery osoby z terenu Gminy Wągrowiec, które zostały zrekrutowane do udziału w szkoleniu zdobywały wiedzę teoretyczną i praktyczną. Usługę szkoleniową dla ośrodka realizowała Firma Szkoleniowa "ATTC" Bogumiła Hromiak Paprzycka z Dobrzycy. Po ukończonym szkoleniu osoby te otrzymały certyfikaty uprawniające do wykonywania usług asystenckich. Dalszym etapem projektu było zatrudnienie od miesiąca lipca 2017 roku 4 asystentów osobistych osób z niepełnosprawnością na podstawie umowy zlecenia w wymiarze po 120 godzin miesięcznie dla każdego asystenta. Usługa ta skierowana była dla 12 osób niepełnosprawnych z terenu Gminy Wągrowiec. Faktycznie wsparciem objętych było 13 osób niepełnosprawnych w związku z rezygnacją jednego świadczeniobiorcy i uzupełnieniem w to miejsce osoby z listy rezerwowej.

W miesiącu październiku została zrealizowana w ramach projektu usługa szkoleniowo-rehabilitacyjna w formie wyjazdowej w Ośrodku Hipnoterapii i Rehabilitacji dla Dzieci Niepełnosprawnych w Stobnie. W ramach tej usługi niepełnosprawni uczestnicy skorzystali z rehabilitacji, fizjoterapii, hipnoterapii. Opiekunowie faktyczni mogli skorzystać z indywidualnego wsparcia psychologicznego oraz z kursu udzielania pierwszej pomocy. Dla wszystkich uczestników wyjazdu zorganizowano warsztaty z psychologiem i pedagogiem oraz warsztaty zdobywania kompetencji społecznych.

W ramach dofinansowania do projektu zakupiono sprzęt rehabilitacyjny, pomocniczy, który został użyczony uczestnikom projektu.

Projekt partnerski prowadzony był w oparciu o kontrakt socjalny z uczestnikami tegoż projektu.

W wyniku współpracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wągrowcu ze Stowarzyszeniem Wiejskim "STRZECHA" POTULICE, Parafialnym Zespołem Caritas przy parafii pw. Św. Jakuba Ap. w Wągrowcu , Parafialnym Zespołem Caritas przy parafii pw. Stanisław i Biskupa i Męczennika Pruśce,  Parafialnym Zespołem Caritas przy parafii pw. Bł. Michała Kozala w Wągrowcu,  Parafialnym Zespołem Caritas przy parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Wągrowcu w 2017 roku 82 rodziny otrzymały skierowania do odbioru pomocy żywnościowej z programu "Pomoc Żywnościowa 2014-2020".

W miesiącu kwietniu 2017 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu podpisał porozumienie partnerskie ze Spółdzielnią Socjalną "Wspólny Sukces", Gminą Skoki i Spółdzielnią Socjalną Św. Józefa ze Skoków w zakresie zwiększenia efektywności działań mających na celu aktywizację zawodową osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. 

W roku 2017 został wydany Informator dla seniorów Gminy Wągrowiec, zawierający podstawowe informacje i prawa dla seniorów.

W miesiącu grudniu 2017 roku w okresie około świątecznym Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dystrybuował paczki świąteczne dla 60 rodzin z dziećmi oraz 15 osób starszych, samotnych, niepełnosprawnych.

W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Rodzin Rzemieślniczych i Innych „POMOCNA DŁOŃ” dziesięciu seniorów z terenu gminy uczestniczyło w akcji „Paczka dla seniora”.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu w 2017 roku przyłączył się do akcji „SZLACHETNA PACZKA”, wskazując dziesięć rodzin do otrzymania wsparcia.

Bieżącą działalnością ośrodka była dystrybucja lub pośredniczenie w dystrybucji odzieży, obuwia, mebli, sprzętów gospodarstwa domowego przekazywanych nieodpłatnie od darczyńców. Dysponujemy również sprzętem rehabilitacyjnym, który nieodpłatnie w drodze umowy użyczenia udostępniany był mieszkańcom Gminy Wągrowiec, którzy potrzebowali tego typu wsparcia.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wągrowcu prowadził też działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym obsługę administracyjną zespołu interdyscyplinarnego.  W 2017 roku odbyły się cztery posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego Gminy Wągrowiec. W 2017 roku do Zespołu Interdyscyplinarnego Gminy Wągrowiec wpłynęło 31 Niebieskich Kart. Pracownicy socjalni bieżąco diagnozowali środowiska dotknięte przemocą w rodzinie. Ponadto w ramach swoich obowiązków uczestniczyli w posiedzeniach grup roboczych.

Pracownicy socjalni prowadzili w rejonach działania systematyczną pracę socjalną polegającą na wzmocnieniu lub odzyskaniu możliwości samodzielnego funkcjonowania rodzin i osób, które ze względu na splot okoliczności znalazły się w sytuacjach kryzysowych bądź wymagających podjęcia natychmiastowej interwencji. Zintegrowane działania służb pomocowych z innymi instytucjami pozwalały na stworzenie optymalnych warunków do prawidłowej egzystencji mieszkańców Gminy Wągrowiec.